Metoda podszywania się pod czyiś numer telefonu jest nazywana jako „spoofing telefoniczny”. Często jest ona wykorzystywana przez przestępców do wyłudzenia danych osobowych lub pieniędzy od ofiar. Ale tenże spoofing można spotkać również w legalnie działających usługach, np. Skype firmy Microsoft i innych usługach VoIP (telefonii internetowej).

Funkcja typu „prezentowany numer” w Skype to nic innego, jak forma spoofingu. Dzwoniąc do sieci telefonii komórkowej lub stacjonarnej za pomocą Skype możesz ustawić, że zaprezentowanym numerem u odbiorcy będzie ten, który podasz w ustawieniach, a nie ten który jest przypisany do twojego konta Skype. Skype to tylko przykład legalnie działającego spoofingu, przestępcy wykorzystują inne rozwiązania.

Historia ludzkości pokazuje, że każde pożyteczne narzędzie prędzej, czy później będzie wykorzystywane do przestępczych celów i tak jest w przypadku telefonicznego spoofingu.

Metoda ta uwiarygadnia oszusta w oczach ofiary. Jeśli masz zapisany numer telefonu do biura obsługi klienta swojego banku, wyświetli się on na ekranie telefonu, gdy dzwoni do ciebie oszust, a nie pracownik banku.

Pod adres email można się podszyć i jak widać pod numer telefonu również. Zachowaj czujność, aby nie zostać okradzionym. Każdy numer telefonu może zostać użyty przez oszustów.

Operatorzy już pracują nad globalną formą autentykacji połączeń telefonicznych i SMS, aby wykluczyć nielegalne formy spoofingu.

Prywatny DNS – musisz o tym wiedzieć
Czy chcesz, aby twój dostawca Internetu i inne służby nie zbierały informacji o odwiedzanych przez ciebie stronach internetowych? Jeśli tak, to znaczy, że chcesz zwiększyć swoją prywatność w Internecie i ten artykuł jest dla ciebie.
logoTechnologie w Domu
Prywatny DNS – musisz o tym wiedzieć

Jak chronić się przed telefonicznym spoofingiem?

  • Zmniejsz liczbę telefonów od handlowców przez brak wyrażenia zgody na przetwarzanie danych w celach handlowych, marketingowych. Gdy wiesz, że nie oczekujesz na żadne połączenie z „super ofertą”, łatwiej ci będzie odrzucić rozmowę.
  • Nie odbieraj połączeń od nieznanych numerów. Zablokuj również połączenia od nadawców z ukrytą prezentacją numeru (CLIR).
  • Bądź sceptyczny. Gdy ktoś podaje się za pracownika banku lub innej organizacji i uważasz, że sprawa jest istotna, to rozłącz się, znajdź numer do tej organizacji i zadzwoń samodzielnie do niej. Oszuści wykorzystują zaawansowane socjotechniki do manipulacji twoją osobą, bądź twardy i rozłącz się.
  • Czasami dostęp do poczty głosowej możliwy jest przez wykonywanie połączenia telefonicznego ze swojego numeru bez żadnego dodatkowego PINu do poczty. A więc oszust może mieć dostęp do twojej poczty głosowej. Gdy używasz poczty głosowej, ustaw hasło/PIN do niej.
  • Po odebraniu rozmowy od nieznajomego nadawcy, nie naciskaj żadnych przycisków na jego żądanie i rozłącz się.
  • Ogólnie nie wdawaj się w dyskusje z nieznajomym, bo możesz zostać zmanipulowany. Rozłącz się natychmiast bez dyskusji.

Gdy otrzymujesz wiele niechcianych telefonów i chcesz z nich zrezygnować, masz dwie opcje: blokowanie numeru w swoim smartfonie, albo zmiana numeru telefonu u operatora.

Oszuści podszywając się pod bank chcą okraść swoje ofiary od razu lub poprzez zebranie danych osobowych i dalej nakłaniają swoje ofiary do działania. Banki świadome są problemu, i niektóre z nich wdrażają formy potwierdzenia tożsamości, np. poprzez uruchomienie bankowej aplikacji na smartfonie w trakcie rozmowy. Tak czy owak lepiej załatwiać sprawy samemu inicjując połączenie do banku lub przez e-bankowość lub odwiedzając oddział.