Jak zrobić kopię zapasową danych?

Wypadki chodzą nie tylko po ludziach, ale również po ważnych informacjach przechowywanych w komputerze. Najbardziej bolesne w awarii dysku i komputera nie jest uszkodzenie sprzętu, ale głównie bezpowrotna utrata danych. Backup, czyli kopia zapasowa dokumentów, zdjęć i innych twoich informacji to dzisiaj konieczność. Poznałeś już metody tworzenia kopii zapasowych oraz różnice między Cloud Backup vs. Cloud Sync. Teraz przyjrzyjmy się narzędziom do tworzenia kopii zapasowych.

Płatne i darmowe narzędzia tworzenia kopii zapasowych

Oprogramowania do tworzenia kopii zapasowych jest całe mnóstwo – płatnych i bezpłatnych. Płatne licencje solidnych programów można nabyć już stosunkowo za niewielkie kwoty. Płatne oprogramowanie często tworzy własne archiwa danych (z własnym rozszerzeniem plików), zamiast korzystać z popularnych formatów zip, 7z, gzip. Za płatne programy płacisz jednorazową licencję lub abonament. Jednorazowa licencja daje dostęp do aktualizacji bezpieczeństwa i stabilności oprogramowania w ramach jednej wersji programu. Chcąc korzystać z kolejnych wersji programu ponownie wykupuje się licencję. Abonament natomiast jest cykliczną płatnością uprawniającą do korzystania zawsze z najnowszej wersji programu oraz dającą dodatkowe profity, np. w postaci lepszej pomoc technicznej.

Darmowy backup danych na dysku

Oto lista programów typu „open source” do tworzenia kopii zapasowych, które polecam.

  • Duplicati
  • FreeFileSync
  • Rclone
  • Syncthing

Na liście podałem programy, które nie tylko robią kopię zapasową, ale również synchronizują dane między dwoma dyskami, urządzeniami. Typowe oprogramowanie do synchronizacji danych między urządzeniami, np. MS OneDrive, Dropbox, nie jest właściwe do tworzenia kopii zapasowych, gdyż zmiana na jednym urządzeniu odzwierciedlana jest na drugim. Wylistowane oprogramowanie można ustawić do tworzenia kopii zapasowej lub synchronizacji danych w jedną stronę. Możliwe jest tworzenie kilku wersji kopii.

W zależności od ważności twoich danych, warto włączyć szyfrowanie kopii zapasowej, np. silnym kluczem AES-256. Tak mocno zaszyfrowaną kopię możesz umieścić nie tylko na zewnętrznym dysku w domu, ale również na internetowym dysku, np. Google GDrive. Pamiętaj, aby nie zgubić szyfrującego klucza, inaczej stracisz dostęp do swoich danych.

Rclone działa w oparciu o sterowanie za pomocą linii komend, więc początkujący użytkownicy mogą mieć z nim problem. Rclone mimo trudniejszej obsługi oferuje najbardziej elastyczne i kompleksowe funkcje tworzenia kopii zapasowych lub synchronizacji danych, nawet całych partycji i dysków. Podstawowe reguły tworzenia kopii zapasowej są proste do zrobienia. Inne funkcje tego programu przewidziane są dla zaawansowanych użytkowników. Jedną z ciekawych funkcji jest przenoszenie danych między OneDrive, GDrive, Dropbox itp., czy tworzenie wirtualnego dysku twardego w komputerze po połączeniu z „chmurą”, np. Dropbox. Listę obsługiwanych usług „cloud storage” oraz funkcji znajdziesz na stronie Rclone.org.

Bądź powiadomiony

Jeśli napiszę coś nowego o domowych Sieciach Komputerowych, chcesz być o tym powiadomiony? Brak spamu.