Co to jest program lojalnościowy i do czego służy? Firma chcąca zatrzymać klientów przy sobie wykorzystuje różne, marketingowe techniki, np. program lojalnościowy. Taki program może przybrać różne formy i w ramach jego uczestnictwa można otrzymywać nie tylko punkty za zakupy, ale inne przywileje i korzyści. Przeciętny konsument nie znając tajników marketingu, uważa że firma, u której robi zakupy daje coś za darmo lub na bardzo atrakcyjnych warunkach, ale to tylko pozory. Nie będę pisał o technikach sprzedaży, kalkulacji cen i innych marketingowych zabiegach, bo nie o tym jest ten artykuł. Tutaj dowiesz się jak wygląda „podwójne dno” programu lojalnościowego, a konkretniej co do tego ma twoja prywatność.
Zapis do programu lojalnościowego
Aby wziąć udział w programie lojalnościowym, należy się do niego zapisać poprzez wypełnienie papierowego formularza lub w aplikacji na smartfonie, czy stronie internetowej. Formą programu lojalnościowego jest również robienie zakupów i płatności z wykorzystaniem aplikacji na smartfonie zamiast bankowej karty płatniczej. Takie rozwiązania oferują niektóre sieci supermarketów. Opłacając zakupy aplikacją tej sieci otrzymuje się dodatkowe przywileje, często dodatkowe zniżki.
Jednocześnie firma wymaga od ciebie podczas zapisu, aby wyrazić zgodę na przetwarzanie twoich danych osobowych w celach marketingowych – i o tym właśnie będzie mowa w tym artykule.
Przetwarzanie twoich danych w celach marketingowych
Co kryje się pod pojęciem „przetwarzania danych w celach marketingowych”? Twoje dane mogą być wykorzystywane do różnych celów w marketingu. Podstawowym przykładem jest tutaj wysyłanie tobie informacji o promocjach, specjalnych okazjach, wydarzeniach organizowanych przez firmę itp. Marketingowym celem może być dostęp do twojej identyfikacji, abyś mógł korzystać z cen w sklepie dostępnych tylko dla członków programu. Innym przykładem mogą być cykliczne zaproszenia do wypełnienia ankiety satysfakcji z produktów i firmy.
Jeśli wyraziłeś zgodę również na przetwarzanie twoich danych w celach marketingowych przez inne współpracujące podmioty, wtedy wyżej wspomniane działania mogą realizować też one. Efektem będzie niekończące „bombardowanie” ciebie reklamowymi wiadomościami, a nawet połączenia telefoniczne od telemarketerów różnych firm. Wspomniane wyżej przykłady przetwarzania danych są dla ciebie widoczne, ale jest jeszcze coś czego nie widzisz.


Telemetria, śledzenie, profilowanie klientów
Dzisiaj korzystanie z programów lojalnościowych powiązane jest ze stronami internetowymi czy aplikacjami na smartfonie, na których się logujesz. Korzystając z tych stron i aplikacji po zalogowaniu, firma śledzi twoje poczynania, zbiera dane statystyczne i przypisuje je do twojego nazwiska, tworząc „profil”. Śledzenie i profilowanie klientów zgodnie z prawem wymaga uzyskania od klienta odrębnej zgody, nie można takiej zgody zakamuflować w długim regulaminie. Co się stanie gdy wyrazisz zgodę?
Firma oraz inne podmioty współpracujące w tym zakresie będą zbierać dane o tobie, np. informacje o zakupach, wpisywane hasła w wyszukiwarce, zainteresowanie produktami, wykorzystywane sposoby płatności, wartość transakcji, a także – uwaga – informacje o tobie pobrane z innych stron i aplikacji, a także od brokerów informacji handlującymi danymi klientów. W efekcie taka firma może znać ciebie lepiej, niż ty sam. Dane o tobie, często prywatne są nie tylko pobierane z innych źródeł i aplikacji, ale również wysyłane dalej do wykorzystania przez inne podmioty. Przekazywane dane są anonimowe, nie-anonimowe lub pseudo-anonimowe (łącząc anonimowe dane z wielu źródeł, można poznać twoją tożsamość). Jaki jest cel takich działań?
Celem śledzenia i profilowania jest poznanie ciebie, a następnie oferowanie produktów i usług, które ciebie zainteresują i zdecydujesz się na zakup. Mniej dyplomatycznie mogę napisać, że chodzi oto, aby cię zmanipulować do zakupu produktów i usług, których nie potrzebujesz i co gorsza możesz nawet zaciągnąć na nie kredyt. Maksymalizacja zysku i sprzedaż jest celem.
Zbierane dane mogą dostać się w niepowołane ręce gdy dojdzie do ich wycieku. Przestępcy zdobędą bardzo cenne informacje, które wykorzystają przeciwko tobie.
Śledzenie ciebie w popularnych aplikacjach
- Rossmann PL: 12 systemów śledzących
- żappka – Żabka dla Klientów: 6 systemów śledzących
- Nasza Stokrotka: 4 systemy śledzące
- Orlen Vitay: 5 systemów śledzących
- LetyShops: 7 systemów śledzących
- Groupon: 7 systemów śledzących
- Biedronka – Shakeomat, gazetki: 2 systemy śledzące
Wszystkie aplikacje wymagają szeregu zezwoleń do czujników i funkcji telefonu, które mogą być wykorzystywane do zbierania dodatkowych danych.
Dane o aplikacjach zaczerpnięte z wyszukiwarki Reports.exodus-privacy.eu.org.
Środki zaradcze przed marketingową manipulacją
Nigdzie nie wyrażaj zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych. W każdej chwili możesz wycofać już udzieloną zgodę. Nie zapisuj się i wypisz się z biuletynów email firm. Co jeszcze możesz zrobić? Zmień numer telefonu i adres email (najlepiej na nowe aliasy email, do każdej strony i aplikacji z osobna), które już były wykorzystywane do profilowania i śledzenia. Uruchom prywatny DNS blokujący reklamy i skrypty śledzące. Gdy jest to możliwe, zamiast ściągać aplikację na smartfonie ze sklepu Google lub Apple, używaj aplikacji PWA. Jeśli zauważysz w twojej przeglądarce na danej stronie WWW opcję „Zainstaluj na pulpicie” itp., to znaczy że taka strona może być zainstalowana w komputerze lub smartfonie jako aplikacja PWA. Preferuj aplikacje typu „open source”, które najczęściej nie wykorzystują szkodliwych skryptów marketingowych.