Rozwiązania inteligentnego domu bazują na centralce, zwaną z angielskiego również „hubem”, która zarządza całym systemem. To do niej podłącza się urządzenia IoT (Internet Rzeczy), sprzęt RTV i inną, domową infrastrukturę. Centralka może przybierać różną formę, fizyczną ale też i wirtualną. Która jest lepsza?
Najłatwiej jest zdobyć centralkę, która jest oprogramowaniem. Niektóre można za darmo ściągnąć z internetu i co potem? Do niej należy dobrać sprzęt, a może to być Raspberry Pi, komputer PC/Mac.
Wady centralki ściąganej z Internetu:
- konieczność nauki programowania, konfiguracji i aktualizacji, więc posiadanie technicznej smykałki zalecane
- włączenie komputera PC pełniącego role huba przez 24 godziny na dobę może być uciążliwe
- administracja IT wybranym urządzeniem, na którym zainstalowana jest centralka
- większy pobór energii elektrycznej przy rozwiązaniach PC/Mac w stosunku do RPi i gotowych hubów producentów
Zalety centralki ściąganej z Internetu:
- możliwość uniezależnienia się od jednego producenta, również od jego decyzji
- wybór rozwiązań działających lokalnie, a nie w Internecie (w „chmurze”)
- dobór sprzętu i łączności pasujących do potrzeb, z możliwościami rozbudowy
- dostęp do szerokiej, internetowej społeczności służącej pomocą
- znacznie większe możliwości integracji z przedmiotami i usługami firm trzecich w porównaniu z rozwiązaniami dostawców komercyjnych
- samo oprogramowanie jest darmowe
- możliwość postawienia domowego serwera z różnym oprogramowaniem, nie tylko hubem inteligentnego domu
Przykłady centralek: Home Assistant, OpenHab, Domoticz


A może nie masz czasu na „dłubanie” w sprzętach, instalacjach i tym podobne? Wystarczy, że kupisz sprzęt centralki w sklepie. Otrzymasz gotowy sprzęt, który po wyjęciu z pudełka i prostej konfiguracji będzie gotowy do użycia. A jeśli masz sporo pieniędzy i zaczynasz budowę domu, to możesz zdecydować się na rozwiązanie profesjonalnego instalatora, który wszystko wykona za ciebie.
Wady gotowych, sprzętowych centralek:
- często centralki są uzależnione od „chmury”, a więc awaria Internetu może wyłączyć funkcje inteligentnego domu
- wymóg zamówienia usługi instalacji i konfiguracji, a także przyszłej pomocy technicznej przy niektórych rozwiązaniach
- uzależnienie się od jednego producenta, który może zbankrutować lub zakończyć rozwój produktu
- zakup dodatkowego sprzętu może być ograniczony tylko do tego samego producenta
- cena centralki rozpoczyna się od kilkuset złotych, która w niektórych przypadkach może wymusić dobór sprzętu i instalację kosztującą kilkadziesiąt tysięcy złotych
Zalety gotowych, sprzętowych centralek:
- niektóre produkty działają na zasadzie „Plug-and-Play”, wystarczy je wyjąć z pudełka i już wszystko działa, pozostaje tylko podłączenie urządzeń i ustawienie automatyzacji np. w aplikacji na smartfonie
- oszczędność czasu podczas instalacji i konfiguracji jeśli zamówisz instalatora
- brak konieczności nauki programowania
- jednolity, zunifikowany system tworzący „eko-system” współpracujących urządzeń
- łatwy, zdalny dostęp do panelu inteligentnego domu
Przykłady centralek: Yonomi na smartfony, Google Home, Amazon Echo, Apple Homepod, Samsung Smartthings, Fibaro, Grenton, KNX
Która centralka inteligentnego domu jest najlepsza?
Zastanów się jakich technologii łączności potrzebujesz, jak wygląda pomoc techniczna i czy jest szeroka, internetowa społeczność, jak długo dostawca jest na rynku, czy konfiguracja i jej zmiana może być łatwo wykonana samodzielnie, czy działanie produktu uzależnione jest od internetowej „chmury”, jak dużo domowych urządzeń zintegruję z hubem, czy za pomocą hubu zaspokoję wszystkie oczekiwania?